Allt för boendet samlat på ett ställe
Varsågod! Med Huges boendeapp kan du som bor hos oss boka tvättstugan, betala hyresavin och göra felanmälan. Du får också aktuell information som rör området du bor i. Nyligen lanserade vi flera nya funktioner, bland annat kan du ställa frågor till oss direkt i appen och bjuda in en gästanvändare.

Hur funkar boendeappen?
Du laddar enkelt ner boendeappen i din appbutik och loggar sedan in med bank-ID. Väl inne i appen kommer du hitta information som rör fastigheten och området du bor i. Du kan se vilka tvättpass som finns lediga i din tvättstuga och boka passet som du vill ha. Du kommer också smidigt kunna betala hyresavin direkt i appen.

Anslagstavla
Här hittar du information om vad som händer i ditt hus och i ditt område.
Boendeinformation
Här finns all information samlad som rör ditt boende.
Ställ en fråga till Huge
Via kundservicefunktionen i appen kan du skicka in en fråga till oss och även bifoga bilder.
Betalning
Här kan du betala hyran direkt i boendeappen och slippa pappersavier.
Boka tvättstuga via appen
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Betala hyran via appen
Gå till Hyresavier i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Boka tvättstuga via appen
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Betala hyran via appen
Gå till Hyresavier i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Boka tvättstuga via appen
För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Betala hyran via appen
Gå till Hyresavier i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Gör en felanmälan via appen
Gå till sidan som heter felanmälan. Logga in på Mina sidor och fullfölj felanmälningsflödet på Mina sidor.
Bjud in en gästanvändare
För att lägga till en gäst går du in under din profil i appen. Välj ”mina gäster” och där lägger du in uppgifter om personen som du vill bjuda in. Välj sedan hur inbjudan ska skickas. Om gästen inte accepterar inbjudan inom 14 dagar försvinner den.
Vanliga frågor och svar om boendeappen
Inloggning
Det kan vara olika orsaker beroende på om du står på hyreskontraktet med Huge eller inte. Som kontraktsinnehavare beror det oftast på att du inte har BankID installerat på den enhet du försöker logga in på, vilket är ett krav om man vill använda BankID. Men det finns även möjlighet att logga in med sms eller mejl-kod.
Om du som medboende (som ej står på ett kontrakt) inte kan logga in beror det förmodligen på att du inte fått en inbjudan av kontraktsinnehavaren. Det är endast den person som står på kontraktet som är kopplad till appen initialt. Kontraktsinnehavaren kan bjuda in en eller flera gäst-användare via sina profilinställningar i appen.
Bank-ID är den huvudsakliga inloggningsmetoden för appen och den är automatiskt förvald. Men du har också möjlighet att logga in med kod som kommer via sms eller e-post.
SMS-inloggning
Inloggning med sms sker genom att du anger ditt telefonnummer och ditt personnummer. Då genereras en kod som skickas i ett SMS till telefonnumret du angett. Sedan använder du koden i appen för att logga in.
Kom ihåg att det telefonnummer du knappar in måste vara samma nummer som du har registrerat på Mina sidor. Om telefonnummer saknas eller är felaktigt på Mina sidor kommer du inte få någon kod skickad till dig. Det är därför väldigt viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.
E-post-kod
Denna inloggningsmetod rekommenderas för hyresgäster som saknar Bank-ID eller inte har ett svenskt personnummer.
Inloggning sker genom att du anger din e-postadress. Då genereras en kod som skickas i ett mejl till den angivna e-postadressen. Sedan använder du koden i appen för att logga in.
Om e-postadressen saknas eller är felaktig på Mina sidor kommer du inte få någon kod skickad till dig. Det är därför viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.
Det tar vanligtvis ett par dagar från att du som ny hyresgäst har skrivit kontrakt med Huge till dess att du kan registrera dig i appen. Du får ett välkomstmejl när det är dags!
Bjuda in gästanvändare
För att lägga till en gäst i Boendeappen går du in under din profil i appen. Därefter går du in under ”mina gäster” och där lägger du in uppgifter om personen som du vill bjuda in. Välj sedan hur inbjudan ska skickas. Om gästen inte accepterar inbjudan inom 14 dagar försvinner den.
Gå in under dina profilinställningar. Gå till "mina gäster" och klicka på de tre prickarna och välj Ta bort.
Gästanvändaren kan hantera i stort sett samma saker som kontraktsinnehavaren, förutom att lägga till/ta bort andra gästanvändare. Kom dock ihåg att hyresavierna behöver delas av kontraktsinnehavaren för att gästanvändaren ska se dem, de syns inte per automatik. För att dela hyresavier gå in under ”mer” och din profil. Där hittar du fakturainställningar.
Även fast du bjuder in en gästanvändare så delas inte hyresavierna per automatik. För att dela dina hyresavier med din gästanvändare behöver du gå in under ”mer” och din profil, sedan fakturainställningar. Där väljer du ”fakturadelning”. Kom ihåg att ni båda behöver acceptera delningen i er egen app för att den ska godkännas.
Betalning
Gå till Hyresavier i boendeappen och gå till ”hantera” på aktuell hyresavi. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.
Du kan själv välja hur du vill ta emot din hyresavi. När du laddar ner appen får du en fråga om du vill ta emot hyresavin i appen. Du kan alltid ändra i efterhand om du ångrar dig. Gör så här för att ändra dina inställningar kring hyresavier i appen:
1. Gå till sidan ”mer” och din profil i Boendeappen
2. Välj fakturainställningar
3. Klicka på ändra under ”ta emot fakturor”
4. Välj ”Nej tack” om du inte längre vill ha hyresavierna i appen och bekräfta ditt val.
Är du en gästanvändare? Då behöver kontraktsinnehavaren gå in under sin profil och fakturainställningar i appen och dela hyresavierna med dig för att du ska kunna se dem.
Du kan själv justera status i appen på en redan betald avi från vyn ”Ohanterade” till ”Hanterade”. Om du t.ex. har betalat den på annat sätt. Detta gör du genom att gå till hantera på aktuell hyresavi och klicka på pilen till höger om avin. Där kan du välja ”Markera som hanterad”.
Dessvärre behöver du godkänna avierna enskilt med mobilt BankID. Det innebär att det i dagsläget inte är möjligt att utföra betalningar för flera avier i samma transaktion.
I dagsläget stödjer vår betaltjänstleverantör de flesta bankerna. Däremot är Skandiabanken och Forex bank två banker som inte stödjs för tillfället.
Betaltjänsten fungerar i dagsläget med följande banker
- Swedbank
- Sparbankerna (förutom Sparbanken Syd)
- Nordea
- Handelsbanken
- SEB
- Länsförsäkringar Bank
- Danske Bank
- ICA Banken
- Skandia
Det skiljer sig mellan olika banker huruvida en ny dragning kommer ske eller ej. Betalsättet i appen är endast ett smidigare sätt att betala via din internetbank. Om du är osäker, kontakta banken och fråga om det görs något nytt försök med dragning av pengarna.
Om du är säker på att din betalning inte gått igenom och avin har status ”Behandlas” så kan du återställa avin i appen så att det därefter är möjligt att försöka betala den på nytt. Du går in på Hanterade under Betalning i appen, klickar på det tre prickarna bredvid den avi som ska återställas och därefter kommer du få upp alternativet att återställa avin.
För dig med autogiro kommer betalningen att fungera som tidigare via autogiro.
Du kommer endast att få avier i appen när summan för din hyresfaktura skiljer sig från den vanliga, dessa avier är endast för information och ska inte betalas i appen.
Det är möjligt att justera betaldatumet för en avi som redan har registrerats för betalning, däremot endast innan det valda betaldatumet. Har datumet för dragning passerat försvinner möjligheten att återställa avin.
- Om en betalning initierats i internetbanken måste denna först och främst avbrytas
- Återställ avin i appen:
- Gå till betalningsvyn och sedan fliken Hanterade
- Klicka på de tre prickarna vid den avi som ska betalas på nytt
- Välj Återställ faktura till Ohanterad
- En informationsruta dyker upp, läs igenom den och klicka på Bekräfta
- Avin har flyttats till fliken för Ohanterade avier och det är nu möjligt att betala den på nytt
- Betala avin på nytt och välj mellan alternativen Betala direkt eller Betala på förfallodatum i betalflödets första del.
Du kan själv välja hur du vill ta emot din hyresavi.
Om du inte vill ha hyresavierna skickat till dig via appen gör så här:
1. Gå till sidan ”mer” och din profil i Boendeappen
2. Välj fakturainställningar
3. Klicka på ändra under ”ta emot fakturor”
4. Välj ”Nej tack” om du inte längre vill ha hyresavierna i appen.
Bokning av tvättstuga
För att boka tvättid i appen gör du så här:
Steg 1: Gå till Bokning och välj Aptus bokningsportal och Öppna
Steg 2: Välj Mina bokningar
Steg 3: Välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.
Felanmälan
För att göra en felanmälan via appen gör du så här:
Steg 1: Gå till sidan som heter felanmälan
Steg 2: Logga in på Mina sidor
Steg 3: Fullfölj felanmälan på Mina sidor
Kom ihåg att sidan för felanmälan i appen endast är en länk till Mina Sidor, du behöver sedan logga in igen på Mina sidor som är ett annat system.
Skicka en fråga till Huges kundservice
Gå till sidan ”kundservice”. Välj sedan den kategori som passar din fråga bäst eller välj Övrigt. Kom ihåg att felanmälan inte ska skickas på det här sättet. Felanmälan gör du via Mina sidor. Beskriv ditt ärende. Vid behov kan du också bifoga en bild. Därefter behöver du bekräfta det du vill skicka in. Du får sedan svar från oss per mejl eller telefon.
Kundservice-funktionen i appen fungerar så här:
Ett mejl skickas till oss på Huge. Vi hanterar sedan ditt ärende och återkopplar till dig per mejl eller telefon. Alternativt lägger vi upp ett ärende som du kan följa på Mina Sidor.
I nuläget går det att skicka in max 3 bilder.
Inställningar i appen
Appen är helt kostnadsfri för dig som hyresgäst hos Huge.
Du kan själv välja hur du vill ta emot din hyresavi.
Om du inte vill ha hyresavierna skickat till dig via appen gör så här:
1. Gå till sidan ”mer” och din profil i Boendeappen
2. Välj fakturainställningar
3. Klicka på ändra under ”ta emot fakturor”
4. Välj ”Nej tack” om du inte längre vill ha hyresavierna i appen.
Du kan själv välja att slå av och på notiser från appen, genom att gå in på Profil och Notisinställningar.
Vi rekommenderar att låta notiser vara påslagna eftersom du annars kan missa viktig information från oss.
Gå till Min profil i appen och Språk. Där kan du välja mellan svenska och engelska.