Driftstörningar kan påverka porttelefonen i din fastighet

Driftstörningar kan påverka porttelefonen i din fastighet

Huges porttelefon-operatör har pågående driftstörningar vilket kan göra att porttelefonen inte fungerar i vissa fastigheter. Vi jobbar på att lösa problemet så fort som möjligt.

Hoppa till innehållet

Kakor på Huge.se

Vi använder kakor (cookies) för att ge dig bästa möjliga funktion på vår webbplats. Innan du godkänt sätter vi bara nödvändiga kakor. Du kan välja vilka kakor vi får använda. Vad är kakor?

Allt för boendet samlat på ett ställe

Varsågod! Med Huges nya boendeapp kan du som bor hos oss boka tvättstugan, betala hyresavin och göra felanmälan. Du får också aktuell information som rör området du bor i.

Huge Toppbild Kampanj

Hur funkar boendeappen?

Du laddar enkelt ner boendeappen i din appbutik och loggar sedan in med bank-ID. Väl inne i appen kommer du hitta information som rör fastigheten och området du bor i. Du kan se vilka tvättpass som finns lediga i din tvättstuga och boka passet som du vill ha. Du kommer också smidigt kunna betala hyresavin direkt i appen.

Qr Kod

Anslagstavla

Här hittar du information om vad som händer i din fastighet och i ditt område.

Bokning

Här bokar du smidigt tvättstugan.

Tjänster

Här kan du beställa adressändring om du ska flytta in eller ut från Huge.

Betalning

Här kan du betala hyran direkt i boendeappen och slippa pappersavier.

Boka tvättstuga via appen

För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.

Betala din hyra via appen

Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.

Boka tvättstuga via appen

För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.

Betala din hyra via appen

Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.

Boka tvättstuga via appen

För att boka tvättid i appen går du till Bokning och öppna Aptus bokningsportal. Välj Mina bokningar och välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.

Betala din hyra via appen

Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.

Gör en felanmälan via appen

För att göra en felanmälan i appen går du till länken som heter felanmälan. Logga in på Mina sidor och fullfölj felanmälningsflödet på Mina sidor.

Få information om området

Vi skickar ut information till dig som hyresgäst om huset och området du bor i. Du får en notis så snart ny information har publicerats i appen.

Vanliga frågor och svar om boendeappen

Inloggning

Den vanligaste anledningen till misslyckad inloggning i boendeappen är att du inte står skriven på hyreskontraktet med Huge. Det är kontraktsinnehavarnas uppgifter som är kopplade till appen vilket gör det möjligt för dem att logga in via något av de tre inloggningsalternativen: BankID, SMS-kod eller E-post-kod.

BankID är den huvudsakliga inloggningsmetoden för appen och den är automatiskt förvald. Men det finns möjlighet att logga in med kod som kommer via sms eller e-post.

SMS-kod

Inloggning sker genom att ange telefonnummer samt personnummer. Då genereras en kod som skickas i ett SMS till det angivna telefonnumret, som du som hyresgäst därefter anger i appen för att logga in.

Det telefonnummer du knappar in måste vara samma nummer som du har registrerat på Mina sidor. 

Om telefonnummer saknas eller är felaktigt på Mina sidor kommer du inte få någon kod skickad till dig. Det är viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.

E-post-kod

Denna inloggningsmetod rekommenderas för boende utan svenskt personnummer.

Inloggning sker genom att ange e-postadress. Då genereras en kod som skickas i ett mejl till den angivna e-postadressen, som du som boende därefter anger i appen för att logga in.

Om e-postadressen saknas eller är felaktigt på Mina sidor kommer du som hyresgäst inte få någon kod skickad till dig. Det är viktigt att ha korrekta kontaktuppgifter på Mina sidor.

Det är valfritt att ladda ner boendeappen. Vår förhoppning är att det ska bli enklare för dig som bor hos oss att betala hyresavin, boka tvättstugan, göra felanmälan och få information som gäller ditt hus och ditt område. 

Appen är kostnadsfri.

Det tar vanligtvis ett par dagar från att du som ny hyresgäst har skrivit kontrakt med Huge till dess att du kan registrera dig i appen. Du får ett välkomstmejl när det är dags!

Bjuda in gästanvändare

För att lägga till en gäst i Boendeappen går du in under din profil i appen. Därefter går du in under ”mina gäster” och där lägger du in uppgifter om personen som du vill bjuda in. Välj sedan hur inbjudan ska skickas. Om gästen inte accepterar inbjudan inom 14 dagar försvinner den. 

Gå in under dina profilinställningar. Gå till "mina gäster" och klicka på de tre prickarna och välj Ta bort. 

Gästanvändaren kan hantera samma saker som kontraktsinnehavaren, förutom att lägga till/ta bort andra gästanvändare. Kom dock ihåg att fakturorna behöver delas av kontraktsinnehavaren för att gästanvändaren ska se dem, de delas inte per automatik. För att dela fakturorna gå in under sidan fakturor i appen.

Även fast du bjuder in en gästanvändare så delas inte fakturorna per automatik. För att dela dina hyresavier med din gästanvändare behöver du gå in under ”fakturor” i appen. Där väljer du ”dela dina fakturor”. Kom ihåg att ni båda behöver acceptera delningen i er egen app för att den ska godkännas. 

Betalning

Gå till Betalning i boendeappen och klicka på "Hantera" på den aktuella avin. Välj sedan när avin ska betalas; så snart som möjligt eller innan förfallodatum. Fullfölj sedan betalflödet.

Du kan själv välja hur du vill ta emot din hyresavi. När du laddar ner appen får du en fråga om du vill ta emot hyresavin i appen. 

Om du vill ändra ditt val och hellre vill ha pappersfaktura hem i brevlådan kan du göra så här:

  1. Gå till din profil i Boendeappen
  2. Välj Betalningsinställningar
  3. Slå av förinställningen (så att det blir grått istället för svart)

Är du en gästanvändare? Då behöver kontraktsinnehavaren gå in under sidan fakturor i appen och dela fakturorna med dig för att du ska kunna se dem.

 

 

Du kan själv justera statusen i appen på en redan betald avi från vyn ”Ohanterade” till ”Hanterade”. Detta gör du genom att trycka på de tre prickarna till höger om avin och välja ”Markera som hanterad”. Avin flyttas då till fliken ”Hanterade”.

Dessvärre behöver du godkänna avierna enskilt med mobilt BankID. Det innebär att det i dagsläget inte är möjligt att utföra betalningar för flera avier i samma transaktion.

I dagsläget stödjer vår betaltjänstleverantör de flesta bankerna. Däremot är Skandiabanken och Forex bank två banker som inte stödjs för tillfället.

Betaltjänsten fungerar i dagsläget med följande banker

  • Swedbank
  • Sparbankerna (förutom Sparbanken Syd)
  • Nordea
  • Handelsbanken
  • SEB
  • Länsförsäkringar Bank
  • Danske Bank
  • ICA Banken
  • Skandia

Det skiljer sig mellan olika banker huruvida en ny dragning kommer ske eller ej. Betalsättet i appen är endast ett smidigare sätt att betala via din internetbank. Om du är osäker, kontakta banken och fråga om det görs något nytt försök med dragning av pengarna.

Om du är säker på att din betalning inte gått igenom och avin har status ”Behandlas” så kan du återställa avin i appen så att det därefter är möjligt att försöka betala den på nytt. Du går in på Hanterade under Betalning i appen, klickar på det tre prickarna bredvid den avi som ska återställas och därefter kommer du få upp alternativet att återställa avin.

För dig med autogiro kommer betalningen att fungera som tidigare via autogiro.

Du kommer endast att få avier i appen när summan för din hyresfaktura skiljer sig från den vanliga, dessa avier är endast för information och ska inte betalas i appen. 

Det är möjligt att justera betaldatumet för en avi som redan har registrerats för betalning, däremot endast innan det valda betaldatumet. Har datumet för dragning passerat försvinner möjligheten att återställa avin.

  1. Om en betalning initierats i internetbanken måste denna först och främst avbrytas
  2. Återställ avin i appen:
  • Gå till betalningsvyn och sedan fliken Hanterade
  • Klicka på de tre prickarna vid den avi som ska betalas på nytt
  • Välj Återställ faktura till Ohanterad
  • En informationsruta dyker upp, läs igenom den och klicka på Bekräfta
  • Avin har flyttats till fliken för Ohanterade avier och det är nu möjligt att betala den på nytt
  1. Betala avin på nytt och välj mellan alternativen Betala direkt eller Betala på förfallodatum i betalflödets första del.

Bokning av tvättstuga

För att boka tvättid i appen gör du så här:

Steg 1: Gå till Bokning och välj Aptus bokningsportal och Öppna
Steg 2: Välj Mina bokningar
Steg 3: Välj kategori och fullfölj sedan bokningsflödet.

Det är inte möjligt för Gäster att boka tvättstuga i appen.

Felanmälan

För att göra en felanmälan i appen gör du så här:

Steg 1: Gå till länken som heter  felanmälan
Steg 2: Logga in på Mina sidor
Steg 3: Fullfölj felanmälningsflödet på Mina sidor

Skicka en fråga till Huges kundservice 

Gå till sidan ”kundservice”. Välj sedan den kategori som passar din fråga bäst eller välj Övrigt. Kom ihåg att felanmälan inte ska skickas på det här sättet. Felanmälan gör du via Mina sidor. Beskriv ditt ärende. Vid behov kan du också bifoga en bild. Därefter behöver du bekräfta det du vill skicka in. Du får sedan svar från oss per mejl eller telefon. 

Kundservice-funktionen i appen fungerar så här: 
Ett mejl skickas till oss på Huge. Vi hanterar sedan ditt ärende och återkopplar till dig per mejl eller telefon. Alternativt lägger vi upp ett ärende som du kan följa på Mina Sidor. 

I nuläget går det att skicka in max 3 bilder. 

Inställningar i appen

Appen är helt kostnadsfri för dig som hyresgäst hos Huge.

Du kan själv välja hur du vill ta emot din hyresavi. 

Om du vill ha en pappersfaktura hem i brevlådan gör så här:

  1. Gå till din profil i boendeappen (uppe i högra hörnet)
  2. Välj Betalningsinställningar
  3. Slå av förinställningen (så att det blir grått istället för svart)

Du kan själv välja att slå av och på notiser från appen, genom att gå in på Profil och Notisinställningar.

Vi rekommenderar att låta notiser vara påslagna eftersom du annars kan missa viktig information från oss.

Gå till Min profil i appen och Språk. Där kan du välja mellan svenska och engelska.

Hand Phone

Hur laddar jag ner appen?

Som hyresgäst hos Huge laddar du ner boendeappen genom att söka på Boendeappen Avy i Google Play eller App Store. Sedan loggar du in med bank-ID.