Hållbarhetsmål och utfall
Huges hållbarhetsstrateg Ellinor Dässman kommenterar året som gått: "Det känns bra att vi når våra mål inom de flesta områden under 2023. En föränderlig värld ställer allt högre krav på oss och vi påverkas av såväl effektbrist i elnätet som kostnadsökningar och oro i samhället. Vi har hanterat utmaningarna väl och gjort många framsteg. Även där vi inte når målen har vi en uppfattning om hur vi ska arbeta för att ta oss dit."
Ekonomisk hållbarhet
Det är glädjande att så många lägenheter blivit stambytta under året. Det är viktigt för att våra fastigheter ska kunna fortsätta erbjuda bra boende framåt.
Vi överträffar vårt mål för Nöjd kund-index (NKI) för bostadshyresgäster, efter att vi förtydligat våra processer och infört ett gemensamt arbetssätt i mätverktyget Livesteps.
För våra lokalhyresgäster har vi bytt mätverktyg för NKI för bättre branschjämförelse. Därför kan vi inte jämföra med tidigare år.
Hållbarhetsfråga | Indikator | Utfall 2021 | Utfall 2022 | Utfall 2023 | Mål 2023 | Mål på sikt |
Lönsamhet | Justerad soliditet | 59% | 59% | 55% | 50% | Minst 50% |
Underhåll | Andel stambytta lägenheter | 101 | 511 | 485 | 485 | 4900 till 2032 |
Nöjda kunder | NKI bostäder | * | 67 | 69 | 68 | Överstiga 70 |
Nöjda kunder | NKI studentbostäder | * | 55 | 68 | 55 | Överstiga 75 |
Nöjda kunder | NKI lokaler | * | * | 69,6 | * | Överstiga 85 |
* Sedan 2022 har vi ett nytt system för att följa upp NKI för bostäder och trygghet, vilket betyder att viss anpassning har gjorts av målnivåer efter det nya systemet. Under 2023 bytte vi även mätmetod för NKI för lokaler. Detta gör att vi inte kan jämföra med tidigare resultat.
Social hållbarhet
När det gäller temperaturindex, som visar medarbetarbetarnas välmående, ser vi ett mycket bra resultat. Detta är glädjande på många sätt. En viktig aspekt är att nöjda medarbetare har bättre förutsättningar att bidra till bolagets långsiktiga hållbarhetsarbete.
För trygghetsindex bland våra hyresgäster når vi tyvärr inte målet för 2023. En trolig anledning är att trygghetssiffrorna speglar de oroligheter som varit i Sverige och framför allt i Stockholmsområdet under året med gängkriminalitet, sprängningar och skjutningar. En positiv nyhet i sammanhanget är dock att vi ser en uppåtgående trend för hur många som sätter högsta betyg på trygghet i centrala Huddinge och Skogås/Trångsund. Vi ser också att tryggheten bland studenterna ökar med tre enheter, till precis under målet.
Hållbarhetsfråga | Indikator | Utfall 2021 | Utfall 2022 | Utfall 2023 | Mål 2023 | Mål på sikt |
Motverka korruption | Antal fall av korruption | 0 | 0 | 0 | 0 | Nollvision |
Trygga och trivsamma miljöer | Trygghetsindex | * | 60 | 57 | 64 | Trygghetsindex 70 |
Medarbetarnas välmående | Temperaturindex | 8 | 8,1 | 8,4 | 8,2 | Temperaturindex 8,5 |
Säker arbetsmiljö | Antal skador | 12 | 12 | 8 | 0 | Nollvision |
Miljömässig hållbarhet
Under 2023 har vi arbetat med att ta fram klimatmål för fastighetsbranschen i ett samverkansprojekt med IVL Svenska miljöinstitutet, Allmännyttan och andra bostadsbolag. Syftet är att underlätta för bostadsbolagen att effektivt minska sin klimatpåverkan med hjälp av vetenskapliga klimatmål för hela bolagets värdekedja.
När det gäller minskad energianvändning så når vi inte upp till vårt mål för 2023. Det beror på att vi valde att stänga av våra frånluftsvärmepumpar under våren på grund av höga elpriser och samhällets behov av att kapa effekttopparna för att undvika elbrist. Avstängningen gör att vi går miste om den besparing som pumparna ger. Därför ökade i stället vår fjärrvärmeanvändning.
Vi når inte heller vårt mål kring att erbjuda alla hushåll möjlighet till matavfallsinsamling. Det beror på att vi fortfarande utreder tekniska lösningar för vissa fastigheter. Vi har också några pågående renoveringsprojekt där vi avvaktar att renoveringen ska bli klar innan vi startar matavfallsinsamling.
För uppföljning av sociala krav i upphandlingar fortsätter vi göra framsteg med hjälp av föreningen Rättvist byggande. Under 2023 hade vi tre arbetsplatskontroller på våra byggarbetsplatser och vi ser en positiv trend kring att antalet oanmälda underentreprenörer minskat för varje gång.
Sammanfattningsvis kan vi vara stolta över flera framsteg i vårt hållbarhetsarbete under året som gått. Under 2024 fortsätter vi arbeta för ett mer hållbart samhälle.
Hållbarhetsfråga | Indikator | Utfall 2021 | Utfall 2022 | Utfall 2023 | Mål 2023 | Mål på sikt |
Klimatpåverkan | Minskad energianvändning | 2,60% | 3,80% | 0% | 2% | 30% minskning 2010-2030 |
Klimatpåverkan | Fossilfria (Scope 1-2) | 99% | 99% | 99% | 100% | 100% 2030 |
Avfallshantering | Andel källsorterat avfall | 29% | 31% | 29% | 32% | 60% |
Avfallshantering | Andel hushåll med matavfallsinsamling | 48% | 70% | 72% | 100% | 100% 2023 |
Hållbar upphandling | Upphandlingar med miljökrav ställda | 100% | 100% | 100% | 100% | Ställa miljökrav och följa upp dem |
Hållbar upphandling | Upphandlingar med miljökrav uppföljda | 75% | 75% | 75% | 100% | Ställa miljökrav och följa upp dem |
Hållbar upphandling | Upphandlingar med sociala krav ställda | 100% | 100% | 100% | 100% | Ställa sociala krav och följa upp dem |
Hållbar upphandling | Upphandlingar med sociala krav uppföljda | 0% | 50% | 50% | 100% | Ställa miljökrav och följa upp dem |
Senast uppdaterad: