Så arbetar vi med tryggheten inför renovering
Trygghet står högt på agendan för många just nu. Det gäller även hos oss som bostadsbolag. Vi ser många fördelar med att prata trygghet tidigt i våra kommande renoveringsprojekt.
– Genom att prata trygghetsfrågor med hyresgästerna tidigt i planeringen kan vi få med enkla förbättringar i renoveringsprojektet på en gång, i stället för att göra sådant i efterhand. Vi involverar också våra områdesutvecklare direkt. Förhoppningen är att detta ska bli både effektivare och mer ekonomiskt, säger Hanna Stegrud, projektledare på Huge.
En måndagskväll i oktober är det dags för trygghetssnack med hyresgästerna som ingår i samrådsgruppen inför renoveringen på Terapivägen 4-8 i Flemingsberg. Det är tydligt att gruppen har ett stort engagemang i många frågor som rör området och bostäderna.
– Det känns mörkt och otryggt på gården på kvällstid. Och även utanför entréerna, påpekar några av hyresgästerna vid mötet.
– Jag förstår, det kan vi lösa genom att komplettera belysningen. Det tar vi med i projektet, svarar Hanna Stegrud direkt.
Så får hyresgästerna hjälpa till
På hyresgästernas önskelista står också kameraövervakning, ett tryggare miljörum, renare och säkrare garage, en hundrastgård, åtgärder för att slippa problem med råttor, en bättre porttelefon. Och en del annat, stort som smått.
– Det är roligt att se att trygghetsfrågorna engagerar så mycket. Det är jättebra för oss på Huge att få veta mer om hur vi kan förbättra tryggheten och trivseln. Vi är ju inte på plats hela tiden, så vi behöver hjälp av hyresgästerna som bor i området för att veta vad som känns otryggt, förklarar Jessica Nenzén, vår områdesutvecklare som också deltar vid samrådsmötet.
Tryggt med hantverkare i hemmet
Under kvällen blir det även en del diskussioner kring tryggheten då hantverkare ska komma och gå i hyresgästernas hem under renoveringstiden. Det är viktigt att allt fungerar med bygglåsen och att hantverkarna är pålitliga.
Efter mötet berättar Hanna Stegrud om hur vi tar hand om hyresgästernas synpunkter och förslag.
– Vi tar med oss alla inspel från mötet och pratar ihop oss internt om hur vi ska gå vidare. Vissa saker är enkla att lösa, andra är svårare, som exempelvis kameraövervakning. Och en del kan vi ordna i samband med renoveringsprojektet, medan annat blir frågor för vår förvaltning som sköter det löpande underhållet. Det känns bra att vi haft det här samtalet tidigt i projektet, avslutar Hanna Stegrud.
Senast uppdaterad: