Värmeprojekt Flemingsberg
Vi arbetar med att förbättra inomhusklimatet i lägenheterna i Flemingsberg. Vi byter element, sätter upp nya värmerör och rengör ventilationen.

Bättre luft och värme
Element och värmerör i lägenheterna börjar bli slitna och därför byter vi ut dem. Ofta behöver vi besöka varje lägenhet vid flera tillfällen för att byta ut både element och värmerör.
Våra byggentreprenörer som gör arbetet åt oss heter Botkyrka VVS & Fastighetsservice AB, Bravida och SDC Stockholm Design & Construction AB. Alla byggarbetare som besöker dig ska självklart kunna visa legitimation.
Aktuella adresser 2023
Under 2023 arbetar vi på de här adresserna:
- Diagnosvägen 13 A-E
- Diagnosvägen 15 A-E
- Diagnosvägen 17 A-D
Tidplan 2023
- Feb 2023 - Förberedelser i källaren
- Feb-april 2023 - Förberedelser i vissa lägenheter, vi tittar närmare på värmerör och element
- April 2023 - Vi börjar byta element och värmerör
- Höst 2023 - Arbetet blir klart
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna:
(FAQ in English below)
-
Vad är det Huge ska göra i min lägenhet?
Vi ska förbättra värmen i din lägenhet. Våra hantverkare behöver därför komma in i din lägenhet för att byta element och sätta upp nya värmerör.
-
Hur ser tidplanen ut?
Arbetet tar cirka 7 veckor. Hantverkarna behöver tillgång till din lägenhet hela den tiden, men de kommer inte att vara hos dig varje dag.
-
Kan jag vara hemma när arbetet pågår?
Ja, det går bra. Våra hantverkare arbetar bara på en liten yta. Resten av din lägenhet påverkas inte. Vi berättar om arbetsytan när vi träffar dig för försyn i din lägenhet.
-
Hur fungerar låssystemet?
Vi kommer sätta in ett elektroniskt lås på insidan av din lägenhetsdörr. Vi ställer in låset så att bara behöriga hantverkare kan komma in under arbetstid, måndag–fredag 07.30–16.00. Alla hantverkare som besöker dig ska alltid kunna visa ID06-legitimation.
Viktigt: Du får inte låsa överlåset på din dörr under arbetstiden.
Vi hör av oss om datum och tid för att sätta in det elektroniska låset. Se till att du är hemma då! Eller lämna nyckel i nyckeltuben på din dörr.
-
Vad innebär försyn i min lägenhet?
Innan arbetet börjar besöker vi dig i din lägenhet för en så kallad ”försyn”. Då berättar vi hur du ska förbereda ditt hem. Och du kan fråga om allt du vill veta.
-
Måste ni ta bort parkett på golvet för håltagning?
Nej, vi behöver inte ta bort något parkettgolv.
-
Besiktigar ni väggar och möbler innan arbetet sätter i gång?
Ja, vi besiktigar och fotograferar alla lägenheter innan arbetet startar.
-
Tar ni bort elementet i badrummet?
Ja, i de flesta badrum tar vi bort elementen – för de behövs inte när vi är klara med det nya, bättre värmesystemet. Undantaget är badrum som ligger mot en yttervägg eller yttertak, där vi låter elementet vara kvar.
-
Får jag någon hyresrabatt eller ersättning för el som hantverkarna använder?
Hantverkarna använder el i din lägenhet för arbetet. Detta får du ersättning för på din hyra när arbetet är klart i hela huset.
I övrigt får du inte någon hyresrabatt för arbetet, eftersom du fortfarande kan använda din lägenhet som vanligt. Uttryckt på juridiskt språk handlar det om att arbetet inte ger ”men i nyttjanderätten”.
-
Hur fungerar städningen?
Hantverkarna städar varje dag den yta i lägenheten där de jobbat. Golven i din lägenhet täcks med papper.
-
När får jag röra elementet i min lägenhet igen?
Vi ber dig att inte röra elementet innan vi är helt klara, även med det som kallas injustering. Detta gör vi efter att arbetena är klara. Då besöker vi dig en gång till för att montera termostater och justera värmen.
Frequently asked questions in English:
-
What kind of measures are we going to carry out?
The heating pipe project will improve the indoor climate and heat in your apartment. In order to carry out the work needed, like replacing your radiators and installing new heating pipes, Huge Bostäder’s contractors need access to your apartment.
-
What does the time schedule look like?
The work is estimated to take about 5 weeks, with occasional work in your apartment. The contractor does not have to be inside your apartment every day, but will need access to your apartment during those weeks.
-
Is it possible for me and my family to stay at home during the work to be carried out?
Yes, you will be able to stay at home. It is just a small area that our contractors need to be able to carry out the work. The rest of the apartment is not affected.
-
What about the access to my apartment and the locking system?
We will install an electronic lock on the inside of your door. This lock is programmed to allow access only to authorized people during work hours: Monday – Friday 07.30-16.00. However, it is of importance that you are at home or leave your key in the tube at the scheduled time and date for the installation of the electronic lock. You will be notified when we know the time and date. The contractor follows ID06 regulation and their staff always wear ID badges clearly visible during working hours.
It is important that you do not lock the second lock during working hours.
-
Why do you need to come visit me before the renovation?
Approximately one month prior to the start date we are going to visit you in your apartment. During the visit you will get important information about how to prepare your apartment before the renovation starts. You also have the possibility to ask questions.
-
Will you need to remove the parquet floor in order to drill the holes?
No, there is no need for that.
-
Are you going to do an inspection of walls and furniture prior to the project start?
Yes, we are going to inspect and take photos of all apartments before the project starts.
-
Will you remove the element/radiator in the bathroom?
We will remove the radiator in bathrooms that are not against an exterior wall or ceiling. These radiators are not needed for the heating needs in the property when the new heating system is in operation.
-
Will I get any rent reduction?
The contractor will use electricity in your apartment for their work. Huge will compensate you for this with a deduction on the rent when the entire property is finished. We measure the power consumption of the machines used by the contractor.
Except for the above mentioned rent reduction, you will not receive any other deduction. This project is considered regular maintenance. Only a minor part of your apartment is affected by the project.
-
What are the working hours and what about the cleaning?
Working hours on weekdays are generally from 7:30 a.m. to 4:00 p.m. Prepare yourself that disruptive work inside the apartments may commence at 7:30 a.m.
The contractor will clean up the area after each day’s work. Your floors will be covered by paper, all the way from your front door.
-
When can I touch the radiator in my apartment again?
Please do not touch the thermostat until the adjustment is complete. After the work is finished, we will visit your apartment again to install thermostats and adjust the heat.
-
What should I do if I have symptoms of a cold at the scheduled date and time?
In order not to spread the Corona virus we do not visit tenants who are ill or who have symptoms of a cold. If you need to reschedule our appointment, please contact the Huge customer support on 08-502 360 10.